Leuk dat je hier komt lezen! Hier kun je lezen waarom ik Tafeljog maakte, of over mij, mocht je dat leuk vinden :)
“Iets maken” blijft leuk. Dit verhaal gaat over een mooi side project en wat data over het gebruik me opleverde. Werk gerelateerd is het vooral een mooi voorbeeld van ‘klein beginnen” en via een “inspect & adept” doen wat de meeste waarde oplevert voor de gebruiker
INTRO : Tafels leren met Powerpoint
Ik zag dit voorjaar op de school van mijn kinderen een schitterende vorm om tafels te leren:
De juf draaide automatisch een powerpoint af met tafelsommen, ondertussen jogden de leerlingen achter hun tafels op hun plek. Bij het zien van een som, riepen ze zo hard en snel mogelijk het antwoord terwijl ze door jogden. Al super leuk natuurlijk. Lawaaierig, maar leuk.
Maar het werd nog leuker: tussen de sommen door zat ook soms iets geks, een plaatje, bijvoorbeeld met een eng dier. Bij het zien daarvan klonk er geen antwoord op een som, maar snoeihard gegil door de klas (en ondertussen jogden ze door). En zo waren er plaatjes van bruggen (om te bukken), pijlen (om rondjes te draaien) en gaten in de weg (om te springen).
Door bewegend te rekenen én tussendoor ook afbeeldingen te verwerken, kun je de tafels goed automatiseren.
Schitterend, maar wél iedere keer dezelfde PPT. Zou het niet mooi zijn als:
- De volgorde van sommen zou veranderen? Zodat de oefening minder voorspelbaar wordt, maar je niet steeds nieuwe PPT’s moet maken?
- De tijd per som instelbaar en zichtbaar was? bijvoorbeeld voor de verschillen tussen onder- en bovenbouw, maar je niet steeds nieuwe PPT’s moet maken?
- Je makkelijk een eigen combinatie van verschillende tafels zou kunnen maken? En dan zonder steeds… juist.
Ontstaan van www.tafeljog.nl
Dus maakte ik https://tafeljog.nl, waar je deze dingen gewoon kunt doen. Ik had tenslotte wat tijd over en dit is een mooie JS oefening voor de lol. (Gratis, geen reclame, Google Analytics is de enige tracker & devs among you: it’s dirty code 🙂 )
Features
- tafels van 1 tm 12, deze kunnen ook door elkaar;
- de snelheid is instelbaar, met of zonder zichtbare tijdsbalk, handig voor de verschillen tussen onder- en bovenbouw;
- de antwoorden wel of niet zichtbaar na de som;
- alleen sommen oefenen;
- kleur of mono, voor als je meer contrast wilt.
- Sla je instellingen op via een link.
Gebruik
De Instructie / regels zijn identiek:
Ga joggen, (rennen) op je eigen plaats en druk op start.
- zie je een Sommetje? Hardop antwoord geven, zo snel mogelijk;
- zie je een Eng dier? Hardop gillen;
- zie je een Pijl? Draai je in de richting van de pijl een rondje;
- zie je een Brug? Buk onder de brug door;
- zie je een Gat? Spring er overheen.
Gebruik in de klas, of als huiswerktip om te oefenen!
Meer bereik krijgen
De kinderen en juffen bij ons op school vonden het leuk, maar…. er werd wat weinig gebruik van gemaakt. Dus besloot ik er wat aandacht aan te (laten) geven. Dit is wat er gebeurde :
Mooie trendlijn van de unieke gebruikers! Waarin je ziet dat er voor en in de zomer niet veel (20-40 per dag) gebruik werd gemaakt. In de herfstvakantie duikt hij ook, maar… veel minder diep.
Rond 1-10 is een piek vanwege een LinkedIN bericht van een kennis. Wat een impact!
Bezoekers trekken is uiteraard niet genoeg. Wat je wilt weten is : Gebruiken ze de site? Komen ze terug? Mijn eerste metric was “Sessieduur”. Maar dat zegt eigenlijk nog niet genoeg.
Vandaag, 3 december om 20:47 zie ik dit over vandaag.
Add alt text
Ik vind dit goed nieuws! (de procenten is tov een week eerder, dezelfde dag)
- Meerdere sessies per gebruiker
- Minder bounce –> De mensen blijven meer, of komen met een doel/vraag die klopt.
- De sessie’s duren langer –> er wordt langer geoefend.
Vorige week voegde ik Doelen toe, zoals “start een tafel oefening” en begon ik te loggen welke tafel ze oefenden. Dat is kwalitatief veel betere informatie dan “sessieduur” en “bouncepercentage”.
Zo leerde ik dat
- In 75% van de sessies daadwerkelijk een tafel wordt gestart
- Dat de tafels van negen, acht en het rijtje “2,5,10” heel populair zijn.
Add alt text
En uit het plaatje hiernaast blijkt dat de meeste tafels
- in de ochtend worden geoefend
- op de di – do – vrijdag het meeste
Wat verder bijzonder is, dat 70% van de gebruiker een desktop bezoeker is. Ik denk dat dat komt omdat het in klassen gebruikt wordt op smart-boards.
Publiciteit – meer links genereren
Ik wilde graag meer leraren bereiken. Daarom heb ik op 2 grote sites voor Online Leermiddelen, namelijk Wikiwijs en Klascement een link geplaatst.
Dat zorgde voor een hele mooie drop in bounce vanaf de 25e. Ik lees dat als : ik heb veel meer relevante bezoekers en een directe connectie met de juiste doelgroep gevonden.
Add alt text
Tot zover deze update!
Deel de site: https://tafeljog.nl met de leerkracht van je kind!